23 września uczniowie kl. VI b z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 uczestniczyli w Bibliotece Głównej w warsztatach „Empatia – jak się jej nauczyć”, na podstawie książki „Wolfgang (niezwyczajny)” Laili Aguilar, w przełożeniu Karoliny Jaszeckiej, Wydawnictwa Widnokrąg. Główny bohater książki Wolfgang jest chłopcem w spektrum autyzmu, jego życiem rządzi logika i muzyka. Lubi spisywać listy różnych rzeczy, wie jak dolecieć na Jowisz a nuty rozumie dużo lepiej niż ludzi.
Celem zajęć, było szukanie odpowiedzi na pytania, co nas łączy, a co dzieli i jak to jest być innym niż wszyscy. Na początku zajęć wspólnie ustalono zasady zachowania się i wypowiedzi. Następnie uczniowie poznali swoje upodobania kulinarne i ulubione kolory. Po przeczytaniu przez prowadzącą fragmentu książki, dyskutowano o Wolfgangu, jego niezwykłych zainteresowaniach oraz różnych nietypowościach i nadwrażliwościach, charakterystycznych dla uczestników warsztatów. Wszystkie propozycje zostały zapisane na szablonie przykładowej postaci. Kolejną aktywnością było ćwiczenie „Uwaga hałas – wszyscy mówią na raz”. Uczestnicy czytali jednocześnie hasła z list sporządzonych przez Wolfganga, a jedna z osób próbowała odgadnąć chociaż jedno zdanie. W kolejnym ćwiczeniu odwrócono role, prowadząca przy dźwięku szumu ulicznego i audiobooka próbowała przedstawić dzieciom polecenie. W obu zabawach nie został osiągnięty efekt końcowy. Przeprowadzono dyskusję o autyzmie, nadwrażliwości na hałas i akceptacji różnych nietypowości. Uczniowie wypisali cechy charakterystyczne Quima, chłopca z którym Wolfgang się zaprzyjaźnił, a który reprezentuje otoczenie osoby nadwrażliwej. Ponadto, wzięli udział w zabawie pokazującej jak wiele można osiągnąć w odpowiednich warunkach i przychylności środowiska, w którym się funkcjonuje. Nawlekanie koralików na sznurówki w roboczych rękawicach, łączenie ponumerowanych kropek na kartkach, patrząc na nie przez przetarte papierem ściernym okulary oraz skakanie na skakance z włóczki, było trudnym zadaniem. To obrazowało skalę trudności z jaką borykają się osoby m. in. z autyzmem. Podsumowaniem warsztatów była rozmowa o znanych ludziach z zaburzeniem autyzmu, celowości obchodzenia 2 kwietnia każdego roku, Światowego Dnia Świadomości Autyzmu i związanej z nim symboliki koloru niebieskiego. Wiele miejsca poświecono akceptacji, wzajemnemu zrozumieniu i okazywaniu szacunku różnicom między ludźmi. Dzięki wrażeniom dotykowym (papier ścierny, gąbki o różnej fakturze, pompony z włóczki) uczniowie klasyfikowali swoje odczucia jako przyjemne lub nieprzyjemne. Była to doskonała okazja do wyjaśnienia odczuwania przez osoby autystyczne. Uczestników zaproszono do korzystania z księgozbioru biblioteki, dotyczącego autyzmu, zespołu Aspergera, nadwrażliwości, nietypowości. Każdy uczestnik otrzymał dyplom uczestnictwa w warsztatach.
Dziękujemy Wydawnictwu Widnokrąg za egzemplarz książki „Wolfgang (niezwyczajny)”, a uczestnikom warsztatów za zaangażowanie.
Warsztaty zostały zorganizowane w ramach konkursu pn. „Książki do zadań specjalnych”, którego organizatorem są: Wydawnictwo Widnokrąg oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Celem konkursu jest upowszechnianie wiedzy na temat sytuacji i potrzeb osób ze spektrum autyzmu oraz promowanie postawy empatii i otwartości na odmienność wśród dzieci i młodzieży.