PROGRAM DZIAŁANIA MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ
im. MELCHIORA WAŃKOWICZA w STALOWEJ WOLI
Koncepcja funkcjonowania biblioteki - cele i wyznaczniki pracy dyrektora MBP
Miejska Biblioteka Publiczna w Stalowej Woli - nowoczesna, kreatywna, nakierowana na wyzwania przyszłości i sprawnie rozwijająca się instytucja. Miejsce bez barier, integrujące środowisko lokalne. Zawsze otwarta na potrzeby mieszkańców i na współpracę z różnymi instytucjami. Ośrodek spotkań wielu środowisk, miejsce spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowań i dostarczania wiedzy, a zarazem strefa poszanowania tradycji i dbania o dziedzictwo kulturowe regionu. Biblioteka ma wspólnie tworzyć przestrzeń dla rozwoju kultury, służąc społeczności lokalnej swoimi zasobami, wiedzą i umiejętnościami.
Wierna tejże misji i 80-letniej tradycji funkcjonowania, w obliczu rosnącej liczby zadań, bacznie obserwując zmieniająca się rzeczywistość i potrzeby odbiorców, Miejska Biblioteka Publiczna w Stalowej Woli, otwierając się stale na nowoczesność ma ambicję pozostać wiodąca placówka kultury w mieście i regionie.
Do dokonania przemiany niezbędne staje się stałe dostosowywanie i doskonalenie metod oraz organizacji pracy filii i agend bibliotecznych, na każdym z odcinków ich funkcjonowania.
Przyjęte poniżej, w programie działania, kierunki oparte są o zapisy aktualnej strategii MBP w Stalowej Woli; wynikają z planów rocznych biblioteki i przede wszystkim, ze stale rosnących i zmieniających się potrzeb mieszkańców Miasta i Powiatu Stalowej Woli.
Biblioteka skupi się więc na rozwoju głównych kierunków swego działania: gromadzeniu i udostępnianiu zbiorów, informacji, działalności promocyjnej, edukacyjnej i kulturotwórczej.
KIERUNKI ROZWOJU MBP IM. MELCHIORA WAŃKOWICZA W STALOWEJ WOLI
- POSZERZANIE OFERTY I WZROST JAKOŚCI USŁUG INFORMACYJNYCH I EDUKACYJNYCH
Kierunki pracy:
A. ZWIĘKSZAMY DOSTĘPNOŚĆ USŁUG
- Digitalizacja i udostępnienie on-line bibliografii zawartości czasopism lokalnych/ w ramach środków własnych/.
- Doskonalenie narzędzi informacyjno-wyszukiwawczych. Dostępy do: czytelnia IBUK Libra, ACADAMICA, w.bibliotece.pl.
- Modernizacja dostępu do Internetu - wykonanie sieci komputerowej LAN oraz Wi-Fi wraz z zasilaniem we wszystkich filiach Biblioteki.
- Podstawowe informacje w języku angielskim o Bibliotece na stronie www Biblioteki.
- Wprowadzenie usług z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
- Wspieranie kształcenia na odległość, wykorzystanie platform e-learningowych.
B. UCZĄCY SIĘ W SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM
- Podnoszenie kompetencji informacyjnych poprzez szkolenia dotyczące wyszukiwania informacji w źródłach elektronicznych, warsztaty bibliograficzne dla maturzystów/ w ramach środków własnych/.
- Ułatwienie studentom dostępu do zasobów elektronicznych bibliotek polskich - darmowe korzystanie z platform: IBUK-Libra, ACADEMICA, w.bibliotece.pl, dostępu do pełnotekstowych form e-czasopism i e- booków.
- Bezpłatne korzystanie przez dzieci z zasobów elektronicznych - wykupienie dostępu do platform szkoleniowych: Mega Matma, Fun English, itp..
C. E-STALOWA BIBLIOTEKA
- Aktualizacja i dostosowanie do nowych wymagań strony www Biblioteki.
- Kontynuacja tworzenie katalogu on-line kolekcji bibliotecznych.
- Prowadzenie bazy regionalnej bibliografii zawartości czasopism lokalnych - Bibliografia województwa podkarpackiego - udostępnianej on-line.
- Utworzenie lokalnego archiwum cyfrowego audio - mówione relacje, wspomnienia osób związanych z miastem i regionem.
- E-promocje - transmitowane w Internecie sprawozdania z imprez bibliotecznych, przeglądy nowości wydawniczych połączone z promocją książek, autorów, wydawnictw.
D. TECHNOLOGIA WSPIERA USŁUGI STALOWEJ BIBLIOTEKI
- Przygotowanie założeń, zakup i instalacja oprogramowania dla niedowidzących /program grantowy Fundacji Kronenberga lub MKiDN/.
- Przegląd i ewentualne uzupełnienie zasobów sprzętu komputerowego umożliwiającego korzystanie z e-zasobów/ program grantowy „Kraszewski. Komputery dla bibliotek/.
- Uzupełnienie zasobów sprzętu umożliwiającego digitalizację i cyfryzację zbiorów/ j.w./.
- Wyposażenie filii bibliotecznych w laptopy i mobilne tablice interaktywne/ jw.; MKiDN/.
- Przygotowanie założeń i rozwiązań dla usług bibliotecznych z wykorzystaniem technologii mobilnej.
E. KOMPETENCJE INFORMACYJNE
- Wytypowanie grup szczególnie zagrożonych wykluczeniem.
- Organizowanie szkoleń, kursów, podnoszenie kompetencji informacyjnych użytkowników (nt. obsługi komputera oraz skutecznego i efektywnego wyszukiwania informacji, ćwiczenia umiejętności oceny i selekcji informacji) - współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami różnego typu.
- Promocja oferty, np. warsztatów komputerowych dla seniorów, długotrwale bezrobotnych, dzieci z rodzin trudnych i innych potrzebujących/ w ramach środków własnych/.
- Warsztaty z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa w sieci dla dzieci i rodziców/ j.w./.
F. FRONTEM DO UŻYTKOWNIKA
- Mobilna biblioteka - książki na telefon dla osób starszych i niepełnosprawnych.
- Systematyczne badanie oferty Biblioteki, poziomu świadczonych usług i stopnia ich wykorzystania - ankiety, wywiady, obserwacja zachowań i potrzeb użytkowników.
- Analiza uwag zgłaszanych przez czytelników przez Internet.
- Porównanie badań wewnętrznych Biblioteki, z wynikami badań ogólnopolskich i tendencji światowych.
- Dostosowywanie oferty i usług do zmieniających się potrzeb użytkowników.
- Bieżące informacje na stronie www Biblioteki i portalach społecznościowych. - NAWIĄZYWANIE WIELOSTRONNYCH RELACJI BIBLIOTEKI ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Kierunki pracy:
A. KULTURALNA STALOWA BIBLIOTEKA
- Utworzenie miejskiej Karty do Kultury.
- Organizowanie wystaw, spotkań autorskich, promocji książek czy imprez okolicznościowych w oparciu o kalendarium rocznic, własne pomysły i programy ogólnopolskie. Wydawanie własnych publikacji/ w ramach środków własnych/.
- Czytam przy kawie - stworzenie „kącika” bieżącej prasy na parterze gmachu BM wraz z możliwością dostępu do napojów. Kąciki prasowe w filiach bibliotecznych.
- Przegląd i uzupełnienie posiadanego profesjonalnego sprzętu wystawienniczego/ programy grantowe MKiDN./.
- Konkursy plastyczne, literackie i inne skierowane do wszystkich grup czytelniczych.
- Warsztaty literackie i plastyczne przeznaczone dla różnych grup odbiorców, w tym warsztaty „rodzinne”.
- Edukacja regionalna uczniów stalowowolskich szkół.
- Biblioteczne kresowe klimaty - różne formy spotkań z członkami stalowowolskiego koła Towarzystwa Miłośników Kresów.
- Animacja czasu wolnego mieszkańców - spotkania różnych grup odbiorców - np. kobiet /wieczorki poezji/, seniorów/ odtwarzanie starych płyt/ itp.
- Kontynuowanie regionalnej akcji „Stalowowolskie Dni Książki”.
- Coroczne włączanie się do ogólnopolskiej akcji „Noc Bibliotek”, „Tydzień Bibliotek”, „Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom” i innych.
B. PRZYGARNIAMY WSZYSTKICH
- Zorganizowanie spotkań dla pensjonariuszy DPS, Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz czytelników niedowidzących.
- Współpraca z klubami i stowarzyszeniami emerytów i rencistów.
- Kluby dyskusyjne dla dorosłych, młodzieży i dzieci.
- Warsztaty literackie dla dzieci i młodzieży.
- Uaktywnienie wolontariatu, np. w zakresie digitalizacji, organizacji imprez bibliotecznych czy podnoszenia kompetencji informatycznych czytelników.
- Korzystanie w tym zakresie z programów ogólnopolskich.
- Zamieszczanie relacji i sprawozdań z imprez na ogólnopolskich internetowych portalach kulturalnych.
C. PARTNER - STALOWA BIBLIOTEKA
- Kontynuowanie dotychczasowej współpracy z instytucjami i organizacjami powiatu i województwa oraz podjęcie nowych kontaktów - stworzenie bazy potencjalnych partnerów.
- Osadzanie w przestrzeni - włączanie do działania innych odbiorców np. organizacji społecznych i gospodarczych, np. instytucji samorządowych - wspólne projekty.
- Włączenie Biblioteki do nowych projektów, np. do strategii rozwoju kultury województwa podkarpackiego i promocji regionu.
D. WSPIERAMY ŚRODOWISKO NAUKOWE
- Współpraca naukowo-dydaktyczna ze stalowowolskimi uczelniami w zakresie tworzenia programów zajęć dla studentów w zakresie książki, czytelnictwa, bibliotekarstwa - umowy o współpracy.
- Wspieranie realizacji programów nauczania poprzez udostępnianie kolekcji specjalistycznych.
- Działalność dydaktyczna na rzecz studentów wyższych uczelni: organizowanie wykładów i ćwiczeń dla grup studentów. Udostępnianie wykładowcom i studentom pomieszczeń na realizację projektów dydaktycznych.
- Prowadzenie praktyk studenckich.
- Promocje książek naukowych i akademickich.
- Udostępnianie własnych baz danych studentom i ludziom nauki.
E. BIBLIOTEKARZE RAZEM
- Organizowanie spotkań w celu wymiany doświadczeń zawodowych bibliotekarzy, np. konferencji dyrektorów bibliotek, przygotowywanych we współpracy z Zarządem Okręgu Podkarpackiego SBP.
- Współpraca z SBP i instytucjami edukacji bibliotekarskiej. Staże zawodowe.
- Współpraca z FRSI i Instytutem Książki przy realizacji programów PRB i Biblioteka+.
- Kursy przysposobienia zawodowego dla bibliotekarzy bibliotek gminnych.
- Szkolenia i seminaria dla bibliotekarzy z powiatu, zarówno związane z tradycyjnie rozumianym warsztatem bibliotekarskim, jak i umiejętnościami interpersonalnymi, pozyskiwaniem grantów i organizowaniem działalności bibliotek tak, aby nie były one tylko miejscami wypożyczania książek ale nowoczesnymi ośrodkami wiedzy, kultury i informacji.
- Badanie potrzeb bibliotekarzy (przygotowywanie raportu).
- Przygotowanie programu działalności instrukcyjno-metodycznej dla bibliotekarzy Stalowej Woli i powiatu.
F.TWORZENIE SPÓJNEGO SYSTEMU INFORMACJI BIBLIOTEK PUBLICZNYCH WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
- Integracja katalogów podkarpackich bibliotek publicznych przy zastosowaniu jednolitego/ kompatybilnego systemu obsługi bibliotek.
- Budowa wspólnego katalogu cyfrowego bibliotek publicznych znajdujących się na terenie.
- Digitalizacja najwartościowszych części zbiorów bibliotek powiatowych.
- Budowa serwisów informacyjnych przeznaczonych dla różnych kategorii użytkowników (np. dla maturzystów, seniorów, samorządowców, itp.).
- Współpraca z bibliotekami naukowymi i uczelnianymi w zakresie organizowania konferencji, wystaw, spotkań itp.
G. BIBLIOTEKA OBYWATELSKA
- Szkolenie wybranych pracowników Biblioteki nt. informacji publicznej (umowy o dostępie do informacji publicznej, BIP, e-government).
- Szkolenia z zakresu informacji publicznej i prawa dla użytkowników Biblioteki - współpraca z wykładowcami i studentami Wydziału Prawa KUL.
- Wytypowanie instytucji do współpracy oraz pozyskiwanie dokumentów.
- Sporządzenie wykazu informacji publicznej w Bibliotece.
- Stworzenie jednego adresowego wykazu BIP-ów różnych instytucji administracji samorządowej i rządowej działających na terenie miasta i powiatu.
- Rozszerzenie dostępu do baz danych własnych i zewnętrznych, do dokumentów pełnotekstowych z zakresu prawa, nauk społecznych i ekonomicznych (np. baza Sejmu, książek i komentarzy prawniczych, e-czasopism i in.).
- Informowanie o dostępie do usług publicznych on-line.
- Informowanie odbiorców o miejskich i ogólnopolskich akcjach społecznych.
- Spotkania władz samorządowych z mieszkańcami na terenie Biblioteki (wspieranie uczestnictwa obywateli w nowych formach rządzenia, np. poprzez dyskusje, debaty). - DBAŁOŚĆ O ZACHOWANIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO DLA PRZYSZŁYCH POKOLEŃ
Kierunki pracy:
A. AKTUALIZACJA ZBIORÓW BIBLIOTECZNYCH
- Aktualizacja polityki gromadzenia zbiorów.
- Pozyskiwanie środków pozabudżetowych na aktualizację zbiorów.
- Zakup baz danych zbiorów pełnotekstowych: e-czasopism, e-booków.
- Poszerzenie kolekcji audiobooków.
B. PROFILAKTYKA W ZAKRESIE OCHRONY ZBIORÓW
- Określenie kryteriów wyboru cennych obiektów oraz sporządzenie wykazu obiektów poddanych profilaktyce (wydzielenie w magazynie miejsca na kolekcje, opakowania ochronne, odkwaszanie).
- Pozyskiwanie środków finansowych z projektów i grantów.
- Przygotowywanie wniosków o dofinansowanie. Prowadzenie dokumentacji, rozliczanie projektów.
C. WŁAŚCIWA KONSERWACJA NAJCENNIEJSZYCH OBIEKTÓW
- Sporządzenie wykazów obiektów do konserwacji.
- Sporządzenie wyceny tych obiektów.
- Przygotowanie obiektów do przekazania konserwatorowi (opisanie, przygotowanie do transportu).
- Określenie standardów przechowywania zbiorów po konserwacji.
- Pozyskiwanie środków finansowych z projektów i grantów.
- Przygotowywanie wniosków o dofinansowanie. Prowadzenie dokumentacji, rozliczanie projektów.
D. SKARBY STALOWEJ BIBLIOTEKI
- Digitalizacja jako forma ochrony i udostępniania zbiorów
- Pozyskiwanie i digitalizacja dokumentów regionalnych.
- Tworzenie kolekcji regionalnych.
- Określenie kryteriów wyboru poszczególnych obiektów do digitalizacji.
- Opracowanie harmonogramu digitalizacji.
- Weryfikacja wykazów obiektów przeznaczonych do digitalizacji.
- Popularyzacja zdigitalizowanych zbiorów.
E. STALOWOWOLSKA BIBLIOTEKA CYFROWA (SBC)
- Rozbudowa pracowni digitalizacji/granty MKiDN/.
- Utworzenie zespołu zajmującego się tworzeniem SBC - podział zadań.
- Szkolenie pracowników w zakresie digitalizacji zbiorów.
- Szkolenie pracowników w zakresie opracowania zdigitalizowanych zbiorów.
- Tworzenie i udostępnianie kopii (fotografie cyfrowe, skany) cennych zbiorów w celu ochrony oryginałów.
- Administrowanie platformą dLibra.
- Archiwizacja zasobów cyfrowych.
- Pozyskiwanie środków finansowych na digitalizację zbiorów; monitorowanie źródeł informacji o projektach, grantach itp.; przygotowywanie wniosków o dofinansowanie; prowadzenie dokumentacji; rozliczanie projektów. - PERMANENTNE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADRY BIBLIOTEKI ORAZ STYMULOWANIE JEJ AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ
Kierunki pracy:
A. BIBLIOTEKA - ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ
- Monitorowanie szkoleń, konferencji organizowanych dla pracowników wraz z systemem powiadamiania, ze szczególnym uwzględnieniem szkoleń dotyczących pisania projektów.
- Stworzenie polityki szkoleń oraz programu rozwoju zawodowego pracowników (udział kadry w szkoleniach, warsztatach, konferencjach).
- Motywowanie pracowników do podejmowania kształcenia na poziomie studiów wyższych,
podyplomowych z zakresu bibliotekoznawstwa i innych dziedzin ważnych z punktu widzenia funkcjonowania bibliotek.
- Wymiana doświadczeń zdobytych podczas szkoleń i na konferencjach. Poszukiwanie najlepszych dla instytucji zastosowań i rozwiązań.
- Organizowanie różnych form zdobywania wiedzy i umiejętności. - WZMACNIANIE ATRAKCYJNOŚCI I PRESTIŻU BIBLIOTEKI (KREOWANIE WIZERUNKU)
Kierunki pracy:
A. STALOWOWOLSKA BIBLIOTEKA - MOJĄ BIBLIOTEKĄ
- Wygospodarowanie przestrzeni na pracę grupową/nieformalne spotkania czytelników - czytelnie Filii Nr 1 i Nr 5.
- Modernizacja wyposażenia Filii Nr 1 i Nr 5/ w ramach środków własnych/.
- Modernizacja oświetlenia wypożyczalni Filii Nr 1.
- Usprawnienie osobom starszym i niepełnosprawnym oraz matkom z małymi dziećmi dostępu do placówek - wydzielenie parkingu w Filii Nr 3, zainstalowanie windy - Filia Nr 2, poręcz przy schodach dla osób niepełnosprawnych - Filia Nr 5/ granty MKiDN/.
- Nowe formy informacji wizualnej w Bibliotece i filiach, m.in. prezentacje multimedialne, nowe tablice i tabliczki informacyjne, szyldy reklamowe, druki firmowe/ w ramach środków własnych/.
- Dbałość o przyjazny klimat i estetykę wnętrz placówek.
- Zakup ergonomicznych mebli do kącików czytelniczych i wypożyczalni dla dzieci w filiach bibliotecznych/ w ramach środków własnych/.
B. BIBLIOTEKA - TO JEST TO! Biblioteka rozpoznawalna i pozytywnie kojarzona w środowisku lokalnym i ponadlokalnym
- Budowanie strategii promocji biblioteki.
- Zabieganie o promocję Biblioteki w prasie, radiu, TV, Internecie - bogactwa i różnorodności zbiorów, oferowanych usług i ich jakości (np. dogodnych godzin otwarcia Biblioteki).
- Prowadzenie profilu Biblioteki w portalach społecznościowych - budowanie grona „przyjaciół Biblioteki”.
- Bieżący kontakt z czytelnikami za pośrednictwem portali społecznościowych.
- Opracowanie materiałów promocyjnych, w tym profesjonalnej prezentacji i filmu.
- Organizowanie różnych spotkań promocyjnych o zasięgu lokalnym i ponadlokalnym.
- Przygotowywanie ciekawych imprez bibliotecznych, wystaw, pokazów.
- Prowadzenie lokalnych i ponadlokalnych konkursów (np. konkursu reportażu).
C. ZNACZENIE WIZERUNKU DLA FUNKCJONOWANIA I POSTRZEGANIA BIBLIOTEKI W OBECNYCH CZASACH. Budowanie marki Biblioteki.
- Budowanie tożsamości marki poprzez relację z różnymi podmiotami: aktualnymi i potencjalnymi czytelnikami, mediami, samorządem lokalnym oraz sponsorami.
- Kształtowanie wizerunku poprzez poszerzenie ofert edukacyjnych biblioteki, działalność kulturalną, współpracę z grupami nieformalnymi i organizacjami pozarządowymi.
- Innowacyjne metody pracy z czytelnikami, które mają wpływ na postrzeganie placówek bibliotecznych.
- Budowa wizerunku poprzez wykorzystanie nowych technologii i Internetu czy poprzez nowe narzędzia, takie jak: e-learning, blogi, promocję na portalu społecznościowym: Facebook oraz repozytoria cyfrowe. - INFRASTRUKTURA BIBLIOTEKI. MODERNIZACJA STRUKTURY I KULTURY ORGANIZACYJNEJ.
Kierunki pracy:
A. FUNKCJONALNE OTOCZENIE. Modernizacja przestrzeni bibliotecznej
- Pozyskanie dodatkowej powierzchni lokalowej dla Filii Nr 5.
- Reorganizacja zagospodarowania wnętrz w Filii Nr 1, Nr 3, Nr 5 - wygospodarowanie pomieszczeń socjalnych dla pracowników.
- Modernizacja oświetlenia w wypożyczalni Filii Nr 1.
B. ZMIANY NA LEPSZE. Dostosowanie struktury organizacyjnej do zachodzących zmian
- Zapewnienie właściwej organizacji pracy i zarządzania placówką.
- Przygotowanie zasad i sposobu naboru nowej kadry bibliotecznej.
- Rozważenie i przygotowanie projektów zmian w bibliotece, np. reorganizacja i usprawnienie prac działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz Działu Promocji.
- Weryfikowanie wcześniej podjętych decyzji dotyczących struktury organizacyjnej Biblioteki w celu najsprawniejszej realizacji przyjętej strategii działania.
- Przygotowanie w uzgodnieniu z Organizatorem nowego schematu i struktury organizacyjnej Biblioteki.
C. KULTURA WPŁYWA NA WSZYSTKO. Poprawa kultury organizacyjnej
- Przestrzeganie norm etycznych i okazywanie sprzeciwu wobec dostrzegalnych zjawisk ich naruszania.
- Uporządkowanie i weryfikacja przyjmowanych założeń i norm funkcjonujących w bibliotece (związanych np. z atmosferą pracy, z przywództwem, wykorzystaniem czasu pracownika, wydajnością zespołu, sposobem oceny pracowników, zasad komunikacji wewnętrznej).
- Podniesienie kultury organizacyjnej istotnej w odbiorze dla użytkowników biblioteki (np. elementy identyfikacji wizualnej, wystrój wnętrz; właściwe zachowania i rytuały).
- Wykłady na temat kultury organizacyjnej i jej znaczenia w pracy Biblioteki dla wszystkich pracowników. Click to listen highlighted text! PROGRAM DZIAŁANIA MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ im. MELCHIORA WAŃKOWICZA w STALOWEJ WOLI Koncepcja funkcjonowania biblioteki - cele i wyznaczniki pracy dyrektora MBP Miejska Biblioteka Publiczna w Stalowej Woli - nowoczesna, kreatywna, nakierowana na wyzwania przyszłości i sprawnie rozwijająca się instytucja. Miejsce bez barier, integrujące środowisko lokalne. Zawsze otwarta na potrzeby mieszkańców i na współpracę z różnymi instytucjami. Ośrodek spotkań wielu środowisk, miejsce spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowań i dostarczania wiedzy, a zarazem strefa poszanowania tradycji i dbania o dziedzictwo kulturowe regionu. Biblioteka ma wspólnie tworzyć przestrzeń dla rozwoju kultury, służąc społeczności lokalnej swoimi zasobami, wiedzą i umiejętnościami. Wierna tejże misji i 80-letniej tradycji funkcjonowania, w obliczu rosnącej liczby zadań, bacznie obserwując zmieniająca się rzeczywistość i potrzeby odbiorców, Miejska Biblioteka Publiczna w Stalowej Woli, otwierając się stale na nowoczesność ma ambicję pozostać wiodąca placówka kultury w mieście i regionie.Do dokonania przemiany niezbędne staje się stałe dostosowywanie i doskonalenie metod oraz organizacji pracy filii i agend bibliotecznych, na każdym z odcinków ich funkcjonowania.Przyjęte poniżej, w programie działania, kierunki oparte są o zapisy aktualnej strategii MBP w Stalowej Woli; wynikają z planów rocznych biblioteki i przede wszystkim, ze stale rosnących i zmieniających się potrzeb mieszkańców Miasta i Powiatu Stalowej Woli.Biblioteka skupi się więc na rozwoju głównych kierunków swego działania: gromadzeniu i udostępnianiu zbiorów, informacji, działalności promocyjnej, edukacyjnej i kulturotwórczej. KIERUNKI ROZWOJU MBP IM. MELCHIORA WAŃKOWICZA W STALOWEJ WOLI POSZERZANIE OFERTY I WZROST JAKOŚCI USŁUG INFORMACYJNYCH I EDUKACYJNYCHKierunki pracy:A. ZWIĘKSZAMY DOSTĘPNOŚĆ USŁUG - Digitalizacja i udostępnienie on-line bibliografii zawartości czasopism lokalnych/ w ramach środków własnych/.- Doskonalenie narzędzi informacyjno-wyszukiwawczych. Dostępy do: czytelnia IBUK Libra, ACADAMICA, w.bibliotece.pl.- Modernizacja dostępu do Internetu - wykonanie sieci komputerowej LAN oraz Wi-Fi wraz z zasilaniem we wszystkich filiach Biblioteki.- Podstawowe informacje w języku angielskim o Bibliotece na stronie www Biblioteki.- Wprowadzenie usług z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.- Wspieranie kształcenia na odległość, wykorzystanie platform e-learningowych.B. UCZĄCY SIĘ W SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM- Podnoszenie kompetencji informacyjnych poprzez szkolenia dotyczące wyszukiwania informacji w źródłach elektronicznych, warsztaty bibliograficzne dla maturzystów/ w ramach środków własnych/.- Ułatwienie studentom dostępu do zasobów elektronicznych bibliotek polskich - darmowe korzystanie z platform: IBUK-Libra, ACADEMICA, w.bibliotece.pl, dostępu do pełnotekstowych form e-czasopism i e- booków.- Bezpłatne korzystanie przez dzieci z zasobów elektronicznych - wykupienie dostępu do platform szkoleniowych: Mega Matma, Fun English, itp..C. E-STALOWA BIBLIOTEKA- Aktualizacja i dostosowanie do nowych wymagań strony www Biblioteki.- Kontynuacja tworzenie katalogu on-line kolekcji bibliotecznych.- Prowadzenie bazy regionalnej bibliografii zawartości czasopism lokalnych - Bibliografia województwa podkarpackiego - udostępnianej on-line.- Utworzenie lokalnego archiwum cyfrowego audio - mówione relacje, wspomnienia osób związanych z miastem i regionem.- E-promocje - transmitowane w Internecie sprawozdania z imprez bibliotecznych, przeglądy nowości wydawniczych połączone z promocją książek, autorów, wydawnictw.D. TECHNOLOGIA WSPIERA USŁUGI STALOWEJ BIBLIOTEKI - Przygotowanie założeń, zakup i instalacja oprogramowania dla niedowidzących /program grantowy Fundacji Kronenberga lub MKiDN/.- Przegląd i ewentualne uzupełnienie zasobów sprzętu komputerowego umożliwiającego korzystanie z e-zasobów/ program grantowy „Kraszewski. Komputery dla bibliotek/. - Uzupełnienie zasobów sprzętu umożliwiającego digitalizację i cyfryzację zbiorów/ j.w./.- Wyposażenie filii bibliotecznych w laptopy i mobilne tablice interaktywne/ jw.; MKiDN/.- Przygotowanie założeń i rozwiązań dla usług bibliotecznych z wykorzystaniem technologii mobilnej.E. KOMPETENCJE INFORMACYJNE - Wytypowanie grup szczególnie zagrożonych wykluczeniem.- Organizowanie szkoleń, kursów, podnoszenie kompetencji informacyjnych użytkowników (nt. obsługi komputera oraz skutecznego i efektywnego wyszukiwania informacji, ćwiczenia umiejętności oceny i selekcji informacji) - współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami różnego typu.- Promocja oferty, np. warsztatów komputerowych dla seniorów, długotrwale bezrobotnych, dzieci z rodzin trudnych i innych potrzebujących/ w ramach środków własnych/.- Warsztaty z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa w sieci dla dzieci i rodziców/ j.w./.F. FRONTEM DO UŻYTKOWNIKA - Mobilna biblioteka - książki na telefon dla osób starszych i niepełnosprawnych.- Systematyczne badanie oferty Biblioteki, poziomu świadczonych usług i stopnia ich wykorzystania - ankiety, wywiady, obserwacja zachowań i potrzeb użytkowników. - Analiza uwag zgłaszanych przez czytelników przez Internet.- Porównanie badań wewnętrznych Biblioteki, z wynikami badań ogólnopolskich i tendencji światowych.- Dostosowywanie oferty i usług do zmieniających się potrzeb użytkowników.- Bieżące informacje na stronie www Biblioteki i portalach społecznościowych. NAWIĄZYWANIE WIELOSTRONNYCH RELACJI BIBLIOTEKI ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM Kierunki pracy:A. KULTURALNA STALOWA BIBLIOTEKA- Utworzenie miejskiej Karty do Kultury.- Organizowanie wystaw, spotkań autorskich, promocji książek czy imprez okolicznościowych w oparciu o kalendarium rocznic, własne pomysły i programy ogólnopolskie. Wydawanie własnych publikacji/ w ramach środków własnych/.- Czytam przy kawie - stworzenie „kącika” bieżącej prasy na parterze gmachu BM wraz z możliwością dostępu do napojów. Kąciki prasowe w filiach bibliotecznych.- Przegląd i uzupełnienie posiadanego profesjonalnego sprzętu wystawienniczego/ programy grantowe MKiDN./.- Konkursy plastyczne, literackie i inne skierowane do wszystkich grup czytelniczych.- Warsztaty literackie i plastyczne przeznaczone dla różnych grup odbiorców, w tym warsztaty „rodzinne”.- Edukacja regionalna uczniów stalowowolskich szkół.- Biblioteczne kresowe klimaty - różne formy spotkań z członkami stalowowolskiego koła Towarzystwa Miłośników Kresów.- Animacja czasu wolnego mieszkańców - spotkania różnych grup odbiorców - np. kobiet /wieczorki poezji/, seniorów/ odtwarzanie starych płyt/ itp.- Kontynuowanie regionalnej akcji „Stalowowolskie Dni Książki”.- Coroczne włączanie się do ogólnopolskiej akcji „Noc Bibliotek”, „Tydzień Bibliotek”, „Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom” i innych.B. PRZYGARNIAMY WSZYSTKICH - Zorganizowanie spotkań dla pensjonariuszy DPS, Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz czytelników niedowidzących.- Współpraca z klubami i stowarzyszeniami emerytów i rencistów.- Kluby dyskusyjne dla dorosłych, młodzieży i dzieci. - Warsztaty literackie dla dzieci i młodzieży.- Uaktywnienie wolontariatu, np. w zakresie digitalizacji, organizacji imprez bibliotecznych czy podnoszenia kompetencji informatycznych czytelników.- Korzystanie w tym zakresie z programów ogólnopolskich.- Zamieszczanie relacji i sprawozdań z imprez na ogólnopolskich internetowych portalach kulturalnych. C. PARTNER - STALOWA BIBLIOTEKA - Kontynuowanie dotychczasowej współpracy z instytucjami i organizacjami powiatu i województwa oraz podjęcie nowych kontaktów - stworzenie bazy potencjalnych partnerów.- Osadzanie w przestrzeni - włączanie do działania innych odbiorców np. organizacji społecznych i gospodarczych, np. instytucji samorządowych - wspólne projekty.- Włączenie Biblioteki do nowych projektów, np. do strategii rozwoju kultury województwa podkarpackiego i promocji regionu.D. WSPIERAMY ŚRODOWISKO NAUKOWE - Współpraca naukowo-dydaktyczna ze stalowowolskimi uczelniami w zakresie tworzenia programów zajęć dla studentów w zakresie książki, czytelnictwa, bibliotekarstwa - umowy o współpracy. - Wspieranie realizacji programów nauczania poprzez udostępnianie kolekcji specjalistycznych.- Działalność dydaktyczna na rzecz studentów wyższych uczelni: organizowanie wykładów i ćwiczeń dla grup studentów. Udostępnianie wykładowcom i studentom pomieszczeń na realizację projektów dydaktycznych. - Prowadzenie praktyk studenckich.- Promocje książek naukowych i akademickich.- Udostępnianie własnych baz danych studentom i ludziom nauki.E. BIBLIOTEKARZE RAZEM- Organizowanie spotkań w celu wymiany doświadczeń zawodowych bibliotekarzy, np. konferencji dyrektorów bibliotek, przygotowywanych we współpracy z Zarządem Okręgu Podkarpackiego SBP.- Współpraca z SBP i instytucjami edukacji bibliotekarskiej. Staże zawodowe.- Współpraca z FRSI i Instytutem Książki przy realizacji programów PRB i Biblioteka+.- Kursy przysposobienia zawodowego dla bibliotekarzy bibliotek gminnych.- Szkolenia i seminaria dla bibliotekarzy z powiatu, zarówno związane z tradycyjnie rozumianym warsztatem bibliotekarskim, jak i umiejętnościami interpersonalnymi, pozyskiwaniem grantów i organizowaniem działalności bibliotek tak, aby nie były one tylko miejscami wypożyczania książek ale nowoczesnymi ośrodkami wiedzy, kultury i informacji.- Badanie potrzeb bibliotekarzy (przygotowywanie raportu).- Przygotowanie programu działalności instrukcyjno-metodycznej dla bibliotekarzy Stalowej Woli i powiatu.F.TWORZENIE SPÓJNEGO SYSTEMU INFORMACJI BIBLIOTEK PUBLICZNYCH WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO- Integracja katalogów podkarpackich bibliotek publicznych przy zastosowaniu jednolitego/ kompatybilnego systemu obsługi bibliotek.- Budowa wspólnego katalogu cyfrowego bibliotek publicznych znajdujących się na terenie.- Digitalizacja najwartościowszych części zbiorów bibliotek powiatowych.- Budowa serwisów informacyjnych przeznaczonych dla różnych kategorii użytkowników (np. dla maturzystów, seniorów, samorządowców, itp.).- Współpraca z bibliotekami naukowymi i uczelnianymi w zakresie organizowania konferencji, wystaw, spotkań itp.G. BIBLIOTEKA OBYWATELSKA- Szkolenie wybranych pracowników Biblioteki nt. informacji publicznej (umowy o dostępie do informacji publicznej, BIP, e-government).- Szkolenia z zakresu informacji publicznej i prawa dla użytkowników Biblioteki - współpraca z wykładowcami i studentami Wydziału Prawa KUL.- Wytypowanie instytucji do współpracy oraz pozyskiwanie dokumentów.- Sporządzenie wykazu informacji publicznej w Bibliotece. - Stworzenie jednego adresowego wykazu BIP-ów różnych instytucji administracji samorządowej i rządowej działających na terenie miasta i powiatu.- Rozszerzenie dostępu do baz danych własnych i zewnętrznych, do dokumentów pełnotekstowych z zakresu prawa, nauk społecznych i ekonomicznych (np. baza Sejmu, książek i komentarzy prawniczych, e-czasopism i in.).- Informowanie o dostępie do usług publicznych on-line.- Informowanie odbiorców o miejskich i ogólnopolskich akcjach społecznych.- Spotkania władz samorządowych z mieszkańcami na terenie Biblioteki (wspieranie uczestnictwa obywateli w nowych formach rządzenia, np. poprzez dyskusje, debaty). DBAŁOŚĆ O ZACHOWANIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO DLA PRZYSZŁYCH POKOLEŃ Kierunki pracy:A. AKTUALIZACJA ZBIORÓW BIBLIOTECZNYCH- Aktualizacja polityki gromadzenia zbiorów.- Pozyskiwanie środków pozabudżetowych na aktualizację zbiorów.- Zakup baz danych zbiorów pełnotekstowych: e-czasopism, e-booków.- Poszerzenie kolekcji audiobooków.B. PROFILAKTYKA W ZAKRESIE OCHRONY ZBIORÓW - Określenie kryteriów wyboru cennych obiektów oraz sporządzenie wykazu obiektów poddanych profilaktyce (wydzielenie w magazynie miejsca na kolekcje, opakowania ochronne, odkwaszanie).- Pozyskiwanie środków finansowych z projektów i grantów.- Przygotowywanie wniosków o dofinansowanie. Prowadzenie dokumentacji, rozliczanie projektów.C. WŁAŚCIWA KONSERWACJA NAJCENNIEJSZYCH OBIEKTÓW - Sporządzenie wykazów obiektów do konserwacji.- Sporządzenie wyceny tych obiektów.- Przygotowanie obiektów do przekazania konserwatorowi (opisanie, przygotowanie do transportu).- Określenie standardów przechowywania zbiorów po konserwacji.- Pozyskiwanie środków finansowych z projektów i grantów.- Przygotowywanie wniosków o dofinansowanie. Prowadzenie dokumentacji, rozliczanie projektów.D. SKARBY STALOWEJ BIBLIOTEKI- Digitalizacja jako forma ochrony i udostępniania zbiorów- Pozyskiwanie i digitalizacja dokumentów regionalnych.- Tworzenie kolekcji regionalnych.- Określenie kryteriów wyboru poszczególnych obiektów do digitalizacji.- Opracowanie harmonogramu digitalizacji.- Weryfikacja wykazów obiektów przeznaczonych do digitalizacji.- Popularyzacja zdigitalizowanych zbiorów.E. STALOWOWOLSKA BIBLIOTEKA CYFROWA (SBC) - Rozbudowa pracowni digitalizacji/granty MKiDN/.- Utworzenie zespołu zajmującego się tworzeniem SBC - podział zadań.- Szkolenie pracowników w zakresie digitalizacji zbiorów.- Szkolenie pracowników w zakresie opracowania zdigitalizowanych zbiorów.- Tworzenie i udostępnianie kopii (fotografie cyfrowe, skany) cennych zbiorów w celu ochrony oryginałów.- Administrowanie platformą dLibra.- Archiwizacja zasobów cyfrowych.- Pozyskiwanie środków finansowych na digitalizację zbiorów; monitorowanie źródeł informacji o projektach, grantach itp.; przygotowywanie wniosków o dofinansowanie; prowadzenie dokumentacji; rozliczanie projektów. PERMANENTNE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADRY BIBLIOTEKI ORAZ STYMULOWANIE JEJ AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ Kierunki pracy:A. BIBLIOTEKA - ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ- Monitorowanie szkoleń, konferencji organizowanych dla pracowników wraz z systemem powiadamiania, ze szczególnym uwzględnieniem szkoleń dotyczących pisania projektów.- Stworzenie polityki szkoleń oraz programu rozwoju zawodowego pracowników (udział kadry w szkoleniach, warsztatach, konferencjach).- Motywowanie pracowników do podejmowania kształcenia na poziomie studiów wyższych, podyplomowych z zakresu bibliotekoznawstwa i innych dziedzin ważnych z punktu widzenia funkcjonowania bibliotek.- Wymiana doświadczeń zdobytych podczas szkoleń i na konferencjach. Poszukiwanie najlepszych dla instytucji zastosowań i rozwiązań.- Organizowanie różnych form zdobywania wiedzy i umiejętności. WZMACNIANIE ATRAKCYJNOŚCI I PRESTIŻU BIBLIOTEKI (KREOWANIE WIZERUNKU) Kierunki pracy:A. STALOWOWOLSKA BIBLIOTEKA - MOJĄ BIBLIOTEKĄ- Wygospodarowanie przestrzeni na pracę grupową/nieformalne spotkania czytelników - czytelnie Filii Nr 1 i Nr 5.- Modernizacja wyposażenia Filii Nr 1 i Nr 5/ w ramach środków własnych/.- Modernizacja oświetlenia wypożyczalni Filii Nr 1.- Usprawnienie osobom starszym i niepełnosprawnym oraz matkom z małymi dziećmi dostępu do placówek - wydzielenie parkingu w Filii Nr 3, zainstalowanie windy - Filia Nr 2, poręcz przy schodach dla osób niepełnosprawnych - Filia Nr 5/ granty MKiDN/.- Nowe formy informacji wizualnej w Bibliotece i filiach, m.in. prezentacje multimedialne, nowe tablice i tabliczki informacyjne, szyldy reklamowe, druki firmowe/ w ramach środków własnych/.- Dbałość o przyjazny klimat i estetykę wnętrz placówek.- Zakup ergonomicznych mebli do kącików czytelniczych i wypożyczalni dla dzieci w filiach bibliotecznych/ w ramach środków własnych/.B. BIBLIOTEKA - TO JEST TO! Biblioteka rozpoznawalna i pozytywnie kojarzona w środowisku lokalnym i ponadlokalnym- Budowanie strategii promocji biblioteki.- Zabieganie o promocję Biblioteki w prasie, radiu, TV, Internecie - bogactwa i różnorodności zbiorów, oferowanych usług i ich jakości (np. dogodnych godzin otwarcia Biblioteki).- Prowadzenie profilu Biblioteki w portalach społecznościowych - budowanie grona „przyjaciół Biblioteki”. - Bieżący kontakt z czytelnikami za pośrednictwem portali społecznościowych.- Opracowanie materiałów promocyjnych, w tym profesjonalnej prezentacji i filmu.- Organizowanie różnych spotkań promocyjnych o zasięgu lokalnym i ponadlokalnym. - Przygotowywanie ciekawych imprez bibliotecznych, wystaw, pokazów.- Prowadzenie lokalnych i ponadlokalnych konkursów (np. konkursu reportażu).C. ZNACZENIE WIZERUNKU DLA FUNKCJONOWANIA I POSTRZEGANIA BIBLIOTEKI W OBECNYCH CZASACH. Budowanie marki Biblioteki.- Budowanie tożsamości marki poprzez relację z różnymi podmiotami: aktualnymi i potencjalnymi czytelnikami, mediami, samorządem lokalnym oraz sponsorami. - Kształtowanie wizerunku poprzez poszerzenie ofert edukacyjnych biblioteki, działalność kulturalną, współpracę z grupami nieformalnymi i organizacjami pozarządowymi.- Innowacyjne metody pracy z czytelnikami, które mają wpływ na postrzeganie placówek bibliotecznych. - Budowa wizerunku poprzez wykorzystanie nowych technologii i Internetu czy poprzez nowe narzędzia, takie jak: e-learning, blogi, promocję na portalu społecznościowym: Facebook oraz repozytoria cyfrowe. INFRASTRUKTURA BIBLIOTEKI. MODERNIZACJA STRUKTURY I KULTURY ORGANIZACYJNEJ.Kierunki pracy:A. FUNKCJONALNE OTOCZENIE. Modernizacja przestrzeni bibliotecznej- Pozyskanie dodatkowej powierzchni lokalowej dla Filii Nr 5.- Reorganizacja zagospodarowania wnętrz w Filii Nr 1, Nr 3, Nr 5 - wygospodarowanie pomieszczeń socjalnych dla pracowników.- Modernizacja oświetlenia w wypożyczalni Filii Nr 1.B. ZMIANY NA LEPSZE. Dostosowanie struktury organizacyjnej do zachodzących zmian- Zapewnienie właściwej organizacji pracy i zarządzania placówką.- Przygotowanie zasad i sposobu naboru nowej kadry bibliotecznej.- Rozważenie i przygotowanie projektów zmian w bibliotece, np. reorganizacja i usprawnienie prac działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów oraz Działu Promocji.- Weryfikowanie wcześniej podjętych decyzji dotyczących struktury organizacyjnej Biblioteki w celu najsprawniejszej realizacji przyjętej strategii działania.- Przygotowanie w uzgodnieniu z Organizatorem nowego schematu i struktury organizacyjnej Biblioteki.C. KULTURA WPŁYWA NA WSZYSTKO. Poprawa kultury organizacyjnej- Przestrzeganie norm etycznych i okazywanie sprzeciwu wobec dostrzegalnych zjawisk ich naruszania. - Uporządkowanie i weryfikacja przyjmowanych założeń i norm funkcjonujących w bibliotece (związanych np. z atmosferą pracy, z przywództwem, wykorzystaniem czasu pracownika, wydajnością zespołu, sposobem oceny pracowników, zasad komunikacji wewnętrznej).- Podniesienie kultury organizacyjnej istotnej w odbiorze dla użytkowników biblioteki (np. elementy identyfikacji wizualnej, wystrój wnętrz; właściwe zachowania i rytuały).- Wykłady na temat kultury organizacyjnej i jej znaczenia w pracy Biblioteki dla wszystkich pracowników. Powered By GSpeech